2015. szeptember 12., szombat

A crohn és a hagyma

Sok-sok crohn beteg írt fórumokon és különböző bejegyzésekben arról, hogy nem tudnak hagymát enni. Én azért mégis megpróbáltam, a betegségem kezdetén kipróbáltam a párolt vöröshagymát. Mondanom sem kell, mennyire fájdalmasan érintett az emésztése, órákon keresztül fájt után a gyomrom, valamint nagyon felpuffasztott. Nagyon csalódottá váltam, mivel cseppet sem tetszett az ételek íze hagyma nélkül. Ekkor olvastam alaposabban utána a dolgoknak. A vöröshagymát, ha cikkeire bonjuk, láthatjuk, hogy minden cikkéhez hozzá van tapadva egy átlátszó kis hártya. Ez a hártya tehet a leginkább a fájdalmakról a crohn esetében, ugyanis ez irritálja leginkább a belet. Ezek után megpróbáltam minden egyes hagymacikkről lehámozni a héját, és úgy készíteni az ételt, de ez nagyon időigényes volt, ráadásul nem tudtam olyan alaposan eltávolítani a héjakat, ahogyan kellett volna. 


Ekkor anyukám javaslatára kipróbáltam a póréhagymát. Ez azelőtt eszembe sem jutott, nem is tudom, miért. Valahogy, amikor az ember a hagymára gondol, elsőként a vöröshagyma és az újhagyma jut az eszébe, hazánkban kevésbé népszerű a póréhagyma. 


A póréhagyma sokkal gyengébb, mint a vörös vagy az újhagyma. Kiváló ízt ad az ételeknek, teljesen olyan, mintha vöröshagymával készíteném el őket, a belemet pedig egyáltalán nem irritálja. Jóval a biológiai kezelés előtt kezdtem el fogyasztani, soha semmilyen problémát nem okozott. A szétágazó szárát mindig levágom, csupán az egybefüggő szárát fogyasztom. Ugyanúgy megeszem a fehér és a zöldebb részét is, habár tudni kell, hogy a zöldebb része erősebb, mint a fehér.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése